Artykuł dla przyszłych kandydatów oraz szefów sztabów wyborczych
Ostatnie wybory samorządowe w Polsce zalały nas spotami wyborczymi setek kandydatów na radnych, wójtów, burmistrzów i prezydentów. Mimo dostępności wykwalifikowanych i doświadczonych w produkcji filmowej agencji, wielu kandydatów potraktowało swoje spoty po macoszemu i wypuściło nieatrakcyjne, a wręcz krzywdzące ich wizerunek wytwory. Część z nich nawet idealnie oddawała klimat poprzedniego ustroju. Przeprowadzenie skutecznej kampanii wyborczej jest oczywiście sporym wydatkiem, jednak jeżeli już decydujemy się na zainwestowanie części środków w spot to zróbmy to tak, aby ta inwestycja się zwróciła.
Grupa docelowa
Spot wyborczy to dosyć specyficzna forma filmowa, nie tylko ze względu na konkretny rodzaj przekazywanych treści (najczęściej obietnic wyborczych) ale również ze względu na cel, który ma osiągnąć. Celem tym jest naturalnie pozyskanie głosów wyborców. I tu zaczynają się schody. „Głosy wyborców” – czyli kogo konkretnie? Wszystkich pełnoletnich mieszkańców danego okręgu wyborczego? W teorii – owszem, w praktyce – to zależy od rodzaju wyborów i wielkości okręgów. Kandydat na Wójta musi przekonać do siebie mieszkańców danej gminy, zazwyczaj kilka tysięcy osób uprawnionych do głosowania. Kandydat na prezydenta miasta ma tych potencjalnych wyborców już znacznie więcej, a co za tym idzie – ich różnorodność jest znacznie większa. Przykładowo, uprawnionych do głosowania w Krakowie w wyborach samorządowych w 2018 roku było ponad 580 tys. osób.
Pole emisji
Planując realizację spotu wyborczego trzeba więc określić, do jakiego elektoratu ma on dotrzeć i pod tym kątem wybrać pola jego emisji. Te dwie decyzje będą miały zasadniczy wpływ na charakter spotu. Planując emisję w telewizji regionalnej należy przygotować spot pod preferencje grupy, która z tego medium korzysta, czyli w przypadku telewizji regionalnej – osób starszych. Dużo bardziej wymagającą grupą będą natomiast osoby młodsze oraz pole emisji, z którego oni najczęściej korzystają, czyli media społecznościowe. Tutaj nie sprawdzi się jakość filmu rodem z zamierzchłych czasów epoki PRL. Tzw. „gadająca głowa” przed kamerą także nie ma szans na duże powodzenie (no chyba, że jest się panem Januszem Korwin-Mikkem ?). Jeżeli rzeczywiście chcemy zwrócić uwagę młodych ludzi, a przede wszystkim przebić się w gąszczu informacji na portalach społecznościowych to trzeba wykazać się kreatywnością i profesjonalizmem.
Przekaz
W tym miejscu zaczyna się rola studia filmowego, które pomoże opracować pomysł na spot oraz go atrakcyjnie zrealizować. Wiedząc, dla kogo i jakim kanałem chcemy kierować przekaz, należy ustalić, czego dokładnie będzie on dotyczył. Przedstawienia kandydata? Założeń programowych skierowanych do danej grupy społecznej? Wypunktowania słabych stron kontrkandydata? Jeżeli chcemy przekazać filmem wszystkie wymienione warianty to najlepszym rozwiązaniem byłoby rozdzielenie ich na osobne materiały, aby przekaz każdego z nich był jak najbardziej konkretny i przejrzysty, a jednocześnie mieścił się w krótkiej formie, np. 30-sekundowego spotu.
Sposób przekazania treści
Nadszedł czas na wykazanie się kreatywnością i opracowanie scenariusza, który będzie wyrażał i podkreślał ustalony przekaz. Miejsca, aktorzy i statyści, rekwizyty, technologie realizacji zdjęć… – to elementy, których ustalenie pomoże stworzyć przyciągający uwagę obraz. Osobiście uważam, że w spocie wyborczym konieczne jest zachowanie pewnej dozy naturalności i podkreślanie wiarygodności – w końcu kandydat na wójta, burmistrza czy prezydenta nie jest zawodowym aktorem, obytym z obiektywem kamery. Opracowując plan filmu pamiętajmy o polu emisji – jeśli mają to być media społecznościowe to tym bardziej budujemy scenariusz w taki sposób, aby obraz od początku filmu zwracał uwagę, opowiadał wciągającą historię i wywoływał emocje.
Przygotowanie do zdjęć
Kiedy scenariusz jest już gotowy, studio organizuje realizację zdjęć filmowych. Planuje miejsca realizacji zdjęć, rekrutuje statystów, ustala harmonogram realizacji, przygotowuje potrzebne rekwizyty. Równie ważne jest przygotowanie kandydata występującego w spocie, aby dobrze prezentował się przed kamerą. Naturalność naturalnością, ale o odpowiedni wizerunek też trzeba zadbać. Profesjonalne studio przekaże wszelkie wskazówki dotyczące przygotowania kandydata.
Realizacja
Kamera powinna zostać ustabilizowana odpowiednim statywem, kandydat powinien być odpowiednio oświetlony, a jeżeli wypowiada się w filmie to dźwięk powinien zostać nagrany za pomocą odpowiedniego sprzętu. Dla doświadczonych filmowców jest to tzw. „oczywista oczywistość” i fachowe studio na pewno zadba o wszystkie detale, a każdy element wykonania będzie wysokiej jakości. Wybierając więc wykonawcę swojego spotu upewnij się, że to profesjonalna firma, mająca doświadczenie w podobnych produkcjach.
Dlaczego warto inwestować w spoty wyborcze?
Użytkownicy mediów społecznościowych chętniej obejrzą dobry spot, który zobaczą na Facebooku, niż zapoznają się z oficjalnym programem wyborczym zmieszczonym na przykład na Twojej stronie. Obejrzenie filmu potrwa znacznie krócej i jest bardziej interesującą czynnością niż czytanie. Ciekawy obraz podkreśli komunikat werbalny i utrwali zapamiętanie tego, co chcemy zakomunikować. Dlatego warto wykorzystać formę spotu jako narzędzie skutecznego dotarcia z konkretnym przekazem do poszczególnych grup odbiorców. Materiały filmowe są chętniej udostępniane, wywołują więcej reakcji, a co za tym idzie – mają zasięgi nieporównywalnie większe od innych treści.
Podsumowując
Podstawowym warunkiem wykonania atrakcyjnego i skutecznego spotu wyborczego jest wybór profesjonalnego studia filmowego, dysponującego odpowiednią wiedzą, doświadczeniem oraz wysokiej jakości sprzętem. Specjaliści z branży filmowej pomogą na każdym etapie tworzenia spotu, od planowania, poprzez realizację i oczywiście montaż. Mając rozeznanie w tego typu produkcjach podpowiedzą, jak stworzyć film, który trafi do określonego elektoratu. W mediach społecznościowych dobrze zrealizowany i ciekawy spot rozchodzi się jak viral, zdobywając w krótkim czasie ogromne zasięgi. Nieudane spoty, robione przez amatorów, słabej jakości sprzętem, bez pomysłu i „na jedno kopyto” nie tylko nie przebijają się w sieci, ale również narażają kandydata na wyśmianie. „Perełki” wyborcze pojawiają się w każdej kampanii – zrób wszystko, aby Twój spot wyróżnił się wyłącznie w pozytywny sposób.