Na początek trochę statystyk
Prawdopodobnie najbardziej popularnym miejscem zamieszczania filmów w sieci jest YouTube. Świadczy o tym ogromna i stale rosnąca liczba użytkowników tego portalu. Według najnowszych danych z Digital 2021 Global Overview Report, liczba użytkowników YouTube’a wynosi 2,3 miliardy osób. Jest to więcej niż połowa wszystkich aktywnych użytkowników portali społecznościowych (4,2 mld – 53,6% populacji) i prawie jedna trzecia wszystkich użytkowników internetu. Użytkownicy portalu oglądają średnio miliard godzin filmów dziennie, a 70% ruchu na YouTube pochodzi z urządzeń mobilnych. Portal jest dostępny w ponad 100 krajach i 80 różnych językach. Powyższe fakty czynią z YouTube’a nie tylko giganta wśród innych serwisów społecznościowych, ale również bardzo atrakcyjne miejsce rozpowszechniania filmów. Znajomość reguł rządzących YouTube’m pozwala optymalizować filmy pod kątem widoczności w ramach portalu, co przekłada się również na lepsze pozycjonowanie filmów i ich większą widoczność w sieci. I o tych regułach jest niniejszy artykuł.
Pozycjonowanie na YouTube
Obserwuje się prawidłowość, że filmy, które najłatwiej wypozycjonować na YouTube, są w jakiś sposób pomocne dla użytkowników. Stanowią odpowiedź na ich pytania i problemy, wskazują metodę, instrukcję działania albo dotyczą popularnego w danym czasie tematu. Optymalizacja widoczności innych filmów w sieci jest bardziej skomplikowana. Jednak nie jest niemożliwa. YouTube nie potrafi samodzielnie przejrzeć filmu i ocenić jego zawartości bez odpowiednich informacji. Warto mu więc w tym pomóc, dodając treści w taki sposób, aby nasz film był dla niego wartościowy i atrakcyjny. Podczas udostępniania filmu na swoim kanale na YouTube trzeba więc zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników.
YouTube’owa checklista
- nazwa pliku – plik z filmem warto nazwać w taki sposób, aby opisywał on jego zawartość. Jeżeli przykładowo film jest instrukcją budowy drona, to plik nazwijmy jak zbudować drona lub instrukcja budowy drona.
- tytuł – podobnie jak w przypadku nazwy pliku, tytuł powinien lakonicznie informować jaka jest zawartość filmu. Kontynuując podany przykład, tytuł może brzmieć po prostu „Jak zbudować drona?”. Tytuł powinien również zawierać najważniejsze frazy kluczowe, na jakie chcemy się pozycjonować. Podczas nadawania tytułów swoim filmom warto więc zastanowić się, co wpisują w wyszukiwarkę na portalu YouTube potencjalni odbiorcy naszego video. Wyszukiwarka portalu wyświetli podpowiedzi oparte o frazy najczęściej wyszukiwane przez użytkowników. Dokładny i skuteczny tytuł na pewno podniesie pozycję filmu w wynikach wyszukiwania.
- tagi – tagowanie filmów jest najbardziej oczywistym działaniem wpływającym na ich pozycjonowanie. Hasła powinno się dobierać w taki sposób, aby zawierały frazy kluczowe oraz wiązały film z kategorią, czy branżą, w której działamy. Należy je dobrać pod kątem potencjalnych haseł, które nasi odbiorcy wpisują w wyszukiwarkę. Warto stworzyć więc tagi z przymiotnikami takimi jak „przydatne”, „nowe”, „śmieszne”, gdyż tego typu słowa są często wpisywane przez użytkowników. Przyjmuje się, że najlepiej warto użyć co najmniej 10 tagów.
- opis – dodanie opisu do filmu jest opcjonalne, jednak dobrze opracowany opis może podnieść pozycję video w wynikach wyszukiwania. Opis również jest miejscem, gdzie warto wymienić frazy kluczowe. Mimo dużej ilości miejsca na opis, warto go zrobić krótko i treściwie. Dzięki temu wyświetli się w całości i może być w całości przeczytany. Opis może zawierać odnośnik do dowolnej strony internetowej. W ten sposób zaprosimy użytkownika do odwiedzenia naszej strony lub w formie CTA przekierujemy go np. na stronę zakupu produktu. Korzystając z domyślnych ustawień przesyłania można przygotować treść automatycznie pojawiąjącą się w opisie video. Może ona dotyczyć np. marki lub osoby będącej właścicielem kanału.
- plalisty – playlisty posiadają własne nazwy i opisy, dlatego są kolejnym elementem, który pomaga YouTubowi rozpoznać tematykę video. Playlisty zawierają z reguły treści, które są ze sobą związane i należą do jednej kategorii. YouTube uznaje je za podobne i wyświetla je jako proponowane w swojej wyszukiwarce.
- linki do filmu – podobnie jak w przypadku stron internetowych, odnośniki do filmów wpływają na ich pozycję w wyszukiwarce. Przemyślana dystrybucja stanowi ważną część pozycjonowania filmów. Powinna również zachęcać użytkowników do ich udostępniania. Często stosowaną praktyką jest udostępnianie filmów w mediach społecznościowych oraz przesyłanie ich w newsletterach do subskrybentów.
Ładne obrazki przyciągają wzrok
Uzupełniając powyższe wyszczególnienie, warto zwrócić uwagę na miniaturę filmu oraz dostępną dla zweryfikowanych użytkowników funkcję ustawienia niestandardowej miniatury filmu, która pozwala na dobranie możliwie atrakcyjnego kadru czy grafiki. Nie wpływa to co prawda na sposób, w jaki YouTube widzi video, jednak na pewno może mieć wpływ na przyciągnięcie uwagi użytkownika portalu. Pozycjonowanie filmów na YT jest tym lepsze, im większa jest ich popularność. Dlatego, warto zadbać o każdy element, który może na tą popularność i klikalność wpłynąć.
Karty i ekrany końcowe
Ustawienie kart i/lub ekranów końcowych pomaga zatrzymać widza na dłużej w obrębie naszego kanału na YouTube. Karty to poziome, przezroczyste pasy, które pojawiają się u góry ekranu. Ich treść jest automatyczna (proponowane: nazwa filmu/playlisty/kanału) lub taka, jaką sami ustawimy. Po kliknięciu na kartę rozwija się miniatura określonego przez nas filmu/playlisty/kanału. Dzięki tej funkcjonalności możemy przekierowywać ruch do wybranych przez nas filmów. Np. takich, których wyświetlenia chcemy zwiększyć. Moment pojawienia się karty w trakcie filmu określamy sami. Ustawiając go warto wziąć pod uwagę średnią długość oglądania danego video, aby większa ilość widzów zdążyła zobaczyć kartę. Ekrany końcowe mogą pojawić się najwcześniej około 20 sekund przez zakończeniem filmu. Mogą zawierać ikony subskrybcji, miniatury filmów i playlist. Dostępne są szablony obejmujące kombinacje wymienionych elementów. Możemy wybrać konkretne filmy/playlisty do wyświetlania lub pozwolić portalowi dobrać do widza film samodzielnie w ramach treści z naszego kanału.
Wiedza to skuteczność
Prawidłowe zadbanie o wymienione elementy może skutecznie wpłynąć na pozycjonowanie filmów na YouTube. Na pewno istotne jest, aby takie działania były spójne. Koniecznie powinny być oparte o wiedzę na temat grupy docelowej, do jakiej chcemy dotrzeć oraz ustalony sposób komunikacji i wybrane słowa kluczowe, na które chcemy się pozycjonować. Oczywiście nie zapominajmy o zadbaniu o jakość udostępnianego filmu. Profesjonalne wykonanie filmu i atrakcyjny przekaz zwrócą i zatrzymają uwagę użytkownika. Filmy wykonane profesjonalnym sprzętem, dobrze oświetlone, zawierające często rozbudowane animacje, dopasowany podkład muzyczny, przemyślany scenariusz i wykonane przez fachowców stają się powoli standardem, którego oczekują użytkownicy portalu. O argumentach przemawiających za profesjonalną produkcją filmów poczytacie więcej tutaj.