Ledwo znikną z półek sklepowych zastępy zniczy sprzedawanych na Wszystkich Świętych, a natychmiast pojawiają się w ich miejsce niezmierzone ilości świątecznych ozdób, słodyczy, ubrań czy jakichkolwiek produktów, które można ubrać w świąteczną szatę graficzną lub które idealnie nadają się na prezent pod choinkę. Tak samo dzieje się w telewizji i internecie z tą różnicą, że na niektóre treści reklamowe naprawdę warto zwrócić uwagę ze względu na ich oryginalność, pomysłowość czy inne walory, które sprawiają, że doceniamy ich marketingowy kunszt. Poniżej prezentuję – wybrane zupełnie subiektywnie – najlepsze reklamy świąteczne 2019. Nie jest to ranking, gdyż ciężko oceniać je tymi samymi kryteriami. Kolejność jest więc (prawie) przypadkowa.
Microsoft – Holiday Magic: Lucy & the Reindeer
Zacznę od reklamy, która bawi mnie za każdym razem, kiedy ją oglądam. Ciekawa świata 6-latka Lucy postanawia za pomocą Microsoft Translator porozumieć się z reniferami i zadać najbardziej nurtujące pytania sezonu świątecznego. Jak latają renifery? Co Mikołaj robi latem? Czy pomocnicy Mikołaja dostają prezenty? Technologia Microsoft łączy wszystkich na świecie tłumacząc ponad 60 języków. Tylko czy „reniferowy” jest jednym z nich?
McDonald’s UK – #ReindeerReady
Skoro już jesteśmy w temacie reniferów – brytyjski McDonald’s w swoim świątecznym spocie opowiada o małej Ellie, która chciałaby się bawić ze swoją starszą siostrą. Ona jednak jest już zbyt „dorosła” na zabawę w renifery. Jaką rolę odgrywa w tej historii prawdopodobnie najbardziej znany fast food na świecie? Zobaczcie sami. Reklama jest kontynuacją zeszłorocznej kampanii #ReindeerReady.
Macy’s – Santa Girl
Marka odzieżowa Macy’s przypomina nam, że warto marzyć i spełniać swoje marzenia, nawet kiedy inni próbują nas do tego zniechęcić. Urocza historia o dziewczynce, która zapragnęła zostać Świętym Mikołajem.
Orange & Publicis Conseil – We got him
Wszystko jest możliwe, kiedy dysponuje się technologią inteligentnego domu Orange. Nawet skuteczne zastawienie pułapki na Świętego. Czyż nie o tym marzą wszystkie dzieci?
DICK’S Sporting Goods – The New Kid
Magia świąt dociera nawet do sklepu sportowego ożywiając obuwie, odzież i sportowy sprzęt. Spot warty obejrzenia szczególnie ze względu na świetnie wykonane, zaawansowane animacje.
John Lewis & Partners and Waitrose & Partners – Exitable Edgar
Na połączenie animacji ze światem rzeczywistym postawiła również marka, która powoli osiąga mistrzostwo w tworzeniu świątecznych historii. John Lewis & Partners jak zwykle trzyma poziom, którego moglibyśmy się po tej marce spodziewać. W zeszłym roku wzruszyła nas przedstawiona w spocie marki historia Eltona Johna, dzisiaj jesteśmy oczarowani bajkową opowieścią o magii i przyjaźni oraz o tym, jaką różnicę może spowodować jeden przemyślany gest. Tytułowy bohater spotu, „Excitable Edgar” jest tak podekscytowany nadchodzącymi świętami, że nie może powstrzymać okazywania emocji. Powoduje to mało przyjemne dla niego konsekwencje. Kreację przedstawioną w reklamie uzupełnia utwór „Can’t Fight This Feeling” w rewelacyjnej aranżacji brytyjskiego zespołu Bastille.
Sainsbury’s – Nicholas the Sweep
Sieć hipermarketów Sainsbury’s obchodzi w tym roku swoje 150-te urodziny. Przy tej okazji marka stworzyła film, który przenosi widza do Dickensowskiego Londynu. Opowiada tam historię osieroconego chłopca, który zostaje niesłusznie oskarżony o kradzież owoców. Sainsbury’s tworzy kreację, w której wiąże pojawienie się swoich sklepów z początkiem legendy Świętego Mikołaja. Jak głosi opis na kanale marki – odtąd święta zmieniły się na zawsze…
TESCO – #DeliveringChristmas
Kolejna sieć supermarketów i hipermarketów, TESCO, również nawiązuje do długiej, bo już 100-letniej tradycji #DeliveringChristmas. Kierowca Tesco w wigilijną noc przenosi się w czasie wraz ze swoją ciężarówką pełną „żywności z przyszłości”. Odwiedza różne miejsca w różnych czasach i realizuje historyczne dostawy. Reklama pełna magii i humoru.
Argos – The Book of Dreams
W tym zestawieniu nie może zabraknąć reklam, w których ważną rolę odgrywa muzyka. Pewnie wielu z Was marzyło kiedyś o występach na wielkich scenach i życiu gwiazdy rocka. Do tego właśnie nawiązuje sieć sklepów Argos, która zwyczajową nazwę katalogu swoich produktów zmienia na „Księgę snów”. Sny bohatera spotu marki budzą się, kiedy widzi on dziecięcą perkusję zaznaczoną w katalogu przez jego córkę. Ciekawa scenografia i efekty, a do tego rockowy kawałek zespołu Simple Minds.
Play – Roxie Węgiel i Dawid Kwiatkowski
Play konsekwentnie serwuje nam dawkę dobrej (mniej lub bardziej) muzyki polskich artystów. Tegoroczny duet Hyżego i Margaret uważam za średnio udany, jednak energetyczne wykonanie hitu „Rockin’ Around the Christmas Tree” przez Roxie Węgiel i Dawida Kwiatkowskiego jest jak najbardziej na plus.
M&S – Go Jumpers for Christmas!
Marka odzieżowa M&S postawiła na muzykę, taniec i… swetry. Ostrzegam – obejrzenie tego spotu skutkuje niekontrolowanym podrygiwaniem rąk, nóg, a w niektórych przypadkach całego ciała.
Apple – The Surprise
Marka Apple wypuściła dość długi, bo aż 3-minutowy spot, w którym opowiada historię dwóch sióstr. Dziewczynki są hałaśliwe i niegrzeczne, a dorośli uspokajają je mało wychowawczą metodą – wręczeniem iPad’a, ilekroć nie mogą sobie poradzić inaczej. Historia w spocie kończy się w dość niespodziewany sposób, ale taki jest też przekaz od marki Apple: „czasami, najlepsze prezenty pochodzą z najbardziej nieoczekiwanych miejsc”.
Milka – Leon i Mia
Na koniec moja ulubiona reklama świąteczna 2019. Polska Milka stworzyła spot opowiadający o dzieciach przygotowujących się do bożonarodzeniowego koncertu. Dekoracje na scenę przygotowuje niesłyszący woźny – Leon, na którego zwraca uwagę jedno z dzieci – dziewczynka Mia. Podczas koncertu Mia przekazuje Leonowi językiem migowym, o czym jest śpiewana piosenka. Całość przesłania podsumowuje hasło „Obdaruj tych, którzy dzielą się sercem”.
Reklamy świąteczne
Jestem przekonana, że jeszcze niejedna tegoroczna reklama powinna znaleźć się w tym zestawieniu, ponieważ poziom wielu tego typu produkcji jest naprawdę wysoki. Zaawansowane scenografie, charakteryzacje i kostiumy, animacje 3D, efekty specjalne, aranżacje muzyczne, kreatywne scenariusze – gołym okiem widać, że marki nie szczędzą środków finansowych na świąteczne kreacje reklamowe. Święta Bożego Narodzenia niosą ze sobą same pozytywne skojarzenia. Są więc idealną oprawą dla promocji wszystkich marek, których wartości jakkolwiek korespondują z tym, z czym kojarzą się święta. Co ważne, reklamy świąteczne zazwyczaj nie promują bezpośrednio swoich produktów, natomiast często odnoszą się do postaw związanym z ich użytkowaniem. Kreują tym samym obraz takich świąt, o jakich wszyscy marzymy: wesołych, magicznych, spędzonych z bliskimi, pełnych miłości, uśmiechu i życzliwych gestów.