Z roku na rok obserwujemy coraz lepsze, ciekawsze i bardziej kosztowne kampanie świąteczne. Coraz częściej przybierają one formę bardziej przypominającą filmy niż tradycyjne reklamy, a do ich produkcji zatrudniani są znani na całym świecie reżyserzy i realizatorzy. Dla nas i wielu innych miłośników dobrej reklamy video, przegląd kampanii świątecznych jest tak samo wzbudzający emocje i wyczekiwany jak kampanie reklamowe prezentowane podczas Super Bowl. W bieżącym roku pojawiło się sporo reklam zasługujących na uznanie. Poniżej przedstawiam kilka, które naszym subiektywnym zdaniem były w tym roku najlepsze.
Empik – „Żeby Cię lepiej widzieć”
Jedna z pierwszych świątecznych reklam, które obejrzałam w tym roku. Może to sentyment do baśni, które wszyscy znamy z dzieciństwa, może intrygujące zachowanie postaci, które nie zwracają uwagi na bohaterkę spotu – faktem jest, że opowiadana historia wciąga widza i zastanawia do jakiej puenty zmierza. Empik zwrócił uwagę na problem, który dotyczy prawdopodobnie każdego z nas. Marka zachęca, aby świąteczny czas spędzić z bliskimi, a nie z ekranami smartfonów, tabletów i laptopów. Ten spot to pouczająca historia w prawdziwie bajkowej oprawie.
Erste Bank – #BelieveinChristmas
Austriacka marka postawiła na siłę miłości i pięknych, prostych gestów. Spot ściska za gardło i wzbudza smutek, który współodczuwamy z głównym bohaterem. Na szczęście – jak to bywa w świątecznych reklamach – wszystko kończy się happy endem.
Zalando – Święta. Zawsze modnie
Świąteczny spot Zalando jest prosty i przyjemny. Moim zdaniem ta kreacja świetnie komponuje się z przesłaniem, które chciała przekazać marka. Niezależnie od tego ile masz lat, jakiej jesteś narodowości, jakie masz upodobanie – święta spędzaj w najlepszym stylu. Dopasowana stylizacja sprawi, że w pełni poczujesz magię świąt.
Apple – “Share Your Gifts”
W rewelacyjnie wykonanym spocie Apple opowiada historię o młodej kobiecie, która jest bardzo kreatywna i uzdolniona, jednak będąc zbyt nieśmiała boi się pokazać światu owoce swojej twórczości. Pewnego dnia jej pies powoduje, że prace kobiety wpadają w ręce różnych ludzi. Naładowana emocjami produkcja ma zachęcać do dzielenia się tym, co tworzymy. Oczywiście najlepiej na produktach marki Apple 😉
W sieci dostępny jest również film prezentujący kulisy produkcji. Makieta miasta będącego tłem opowieści naprawdę robi wrażenie, zobaczcie sami:
Polska Fundacja Narodowa – Opowieść o Polsce na Boże Narodzenie
Polacy są dumni ze swoich tradycji, a jedną z nich jest sposób obchodzenia Świąt Bożego Narodzenia, który u nas jest „najbardziej magiczny na świecie”. Duma jeszcze bardziej nas rozpiera, kiedy naszą kulturą zachwycają się obcokrajowcy, a w spocie przygotowanym przez Polską Fundację Narodową robi to sam Jean Reno.
Plus Supermarkt – Familietradities zijn er om door te geven
Nietypowo do tematu reklamy świątecznej podeszła duńska sieć supermarketów Plus Supermarkt. W swojej świątecznej kampanii przedstawiła motyw śmierci bliskiej osoby bohaterki spotu. Niedawno zmarła matka jest cały czas obecna w myślach córki i towarzyszy jej w świątecznych przygotowaniach. Wspomnienie matki i stara książka kucharska pomagają utrzymać bohaterce spotu rodzinne tradycje. Historię opowiedzianą w reklamie subtelnie uzupełnia użyta jako ścieżka dźwiękowa piosenka „She’s the One”.
John Lewis & Partners Christmas Ad – #EltonJohnLewis
Jak czytamy na kanale marki John Lewis & Partners, zaprezentowany przez ten znany dom handlowy świąteczny spot opowiada o sile podarunku i o tym, jak pewien podarunek zainspirował, zmienił i wpłynął na życie małego chłopca. Tym chłopcem był Elton John. Historia przedstawiona w filmie zaczyna się w obecnym czasie, po czym cofa się do przeszłości pokazując poszczególne momenty z życia i kariery muzycznej Eltona Johna. Film zabiera nas aż do momentu, w którym wszystko się zaczęło. Niezwykle wzruszająca kampania.
Burberry Close Your Eyes and Think of Christmas
Świąteczna reklama domu mody Burberry zapiera dech w piersiach pomysłem i realizacją. To reklama z kategorii tych, które określa się mianem „dzieł sztuki”. Wyjątkową atmosferę spotu podkreśla utwór „Carol of the Bells”.
Ikea Hiszpania – Czy my się znamy?
O tej kampanii pewnie już wielu z Was słyszało, media (głównie marketingowe) rozpisują się na jej temat, więc i w tym zestawieniu nie może jej zabraknąć. Hiszpańska Ikea daje do myślenia przeprowadzając eksperyment, w którym okazuje się, że ludzie wiedzą obecnie więcej o celebrytach niż o swoich bliskich.
Google – Home Alone Again with the Google Assistant
Nie powiedziałabym, że jedną z najlepszych reklam świątecznych jest ta, którą prezentuję poniżej, jednak zdecydowanie jest ona warta uwagi. Firma Google wykorzystała fenomen znanego na całym świecie filmu „Kevin sam w domu” i wykonała reklamę, w której występuje aktor odgrywający postać Kevina (Macaulay Culkin), a scenografia wiernie odwzorowuje scenografię z kultowego filmu. Co zrobiłby Kevin, gdyby dysponował asystentem Google? Zobaczcie sami 😉
Coca Cola – #BeSanta
Na koniec międzynarodowa kampania Coca Coli, która została zrealizowana w Polsce. Co ciekawe, zdjęcia do tej reklamy odbywały się w Warszawie w środku słonecznego lipca. Na Facebook’u znajdziecie making off jeżeli chcecie się dowiedzieć więcej o kulisach tej produkcji. Tymczasem zapraszam do jej obejrzenia.
Reklamy świąteczne
Święta Bożego Narodzenia to czas magiczny i wiele marek udowodniło, że dzięki odpowiednio przygotowanym kampaniom reklamowym ta magia może wpłynąć pozytywnie również na ich wizerunek. Reklamy, które rozchodzą się viralowo po internecie zazwyczaj nie koncentrują się na sprzedaży, a na opowiadaniu historii nawiązujących do sytuacji, których sami często jesteśmy uczestnikami. Historie te są zazwyczaj naładowane emocjami, aby nas wzruszać, bawić lub skłaniać do przemyśleń. Zawsze jednak nawiązują charakterem do tego, co kojarzy się nam ze świętami. Marki sąnatomiast wyłącznie towarzyszami prezentowanych opowieści, ale właśnie dzięki zwracaniu uwagi na pewne ważne i społecznie aprobowane wartości marka buduje swój wizerunek, co jest działaniem dalece szerszym niż pojedyncza kampania sprzedażowa. Dzięki możliwościom, jakie daje internet, który nie ogranicza kampanii czasowo tak jak telewizja, możemy oglądać nawet kilkuminutowe, zaawansowane i wartościowe produkcje filmowe.