Wiele osób, zwracając się do nas z zapytaniem o wycenę filmu, podaje bardzo lakoniczne informacje, które brzmią przykładowo: „film reklamowy, trwający 2-3 minuty, promujący naszą markę”. Oczywiście w sytuacji, kiedy autor zapytania nie jest w stanie określić nic więcej, możemy zaproponować jakiś wariant wykonania takiego filmu, jednak istnieje ryzyko, że zupełnie miniemy się z oczekiwaniami, bo przykładowo zaoferujemy opcję, która znacznie przekracza planowany budżet, a potencjalny klient zostaje zniechęcony i ostatecznie stwierdza, że nie stać go na reklamę w tej formie. Dlatego więc bardzo ważne jest podanie możliwie wielu informacji o swoich oczekiwaniach, preferencjach i możliwościach. Jakich? O tym poniżej.
Jaki jest cel filmu?
Pierwszą kwestią, nad którą warto się zastanowić jest cel filmu. Będąc przykładowo narzędziem kampanii reklamowej prowadzonej w telewizji, kinie i/lub internecie, film może mieć na celu sprzedaż produktów czy usług, rozpowszechnienie i/lub wzmocnienie wizerunku marki, pozyskanie inwestorów, rekrutację pracowników, promocję wydarzenia, propagowanie idei czy postulatów, przedstawienie przebiegu eventu czy poinformowanie o sposobie używania jakiegoś sprzętu. Możliwości jest wiele i często wynikają one z charakteru branży, w której funkcjonuje dany podmiot. Określenie celu pomoże ustalić kolejne kwestie dotyczące planowanego filmu.
Do kogo film jest adresowany?
Kolejną sprawą wymagającą przemyślenia jest docelowa grupa adresatów filmu. Tutaj często pojawia się dylemat identyczny, jak przy okazji ustalania grupy docelowej dla produktów czy usług. Odpowiedź „dla wszystkich” będzie równoznaczna z brakiem odpowiedzi, gdyż niestety niemożliwe jest przygotowanie jakiegokolwiek contentu, który zaspokoi gusta „wszystkich”. Film należy więc tworzyć z myślą o konkretnej grupie docelowej, co nie oznacza, że nie spodoba się on osobom nie mającym z daną grupą nic wspólnego. Adresatów filmu można więc określać na podstawie danych demograficznych, przynależności do grupy społecznej, statusu zawodowego czy chociażby zainteresowań i nawyków. Adresatami mogą być więc np. rodziny z dziećmi, kobiety w wieku 25-35 lat, dzieci, turyści, uczniowie szkół średnich, pracownicy biurowi, miłośnicy grillowania, osoby uprawiające jogging itd.
Jaka będzie tematyka filmu?
W przypadku części filmów odpowiedź na pytanie o tematykę filmu jest bardzo prosta – jeśli celem ma być przykładowo rozpowszechnienie informacji o firmie produkcyjnej, to film będzie tą firmę przedstawiał, prezentując jej infrastrukturę, pracowników i wytwarzane produkty (film korporacyjny). Podobnie jest w przypadku filmów będących szkoleniami, instrukcjami czy reportażami, gdzie tematyka jest zdeterminowana przez cel filmu. Jeżeli jednak celem jest sprzedaż produktu to wykonanie filmu wymaga stworzenia atrakcyjnego scenariusza, który zachęci odbiorców do nabycia danego towaru. Opracowanie scenariusza oczywiście można zostawić agencji filmowej i często jest to najlepsze rozwiązanie, jednak zdarzają się klienci, którzy dokładnie wiedzą, jakiej fabuły oczekują. Film promujący produkt może przedstawiać go w sytuacji jego użycia lub może nie stawiać go w centrum, ale jako towarzysza opowiadanej w filmie historii.
Miejsca realizacji zdjęć filmowych
Podanie sugerowanych miejsc realizacji zdjęć filmowych pozwala agencji filmowej określić, ile dni zdjęciowych jest potrzebnych, aby wykonać nagrania we wszystkich podanych lokalizacjach. Szczególnie istotne jest to wtedy, kiedy lokalizacje są od siebie znacznie oddalone.
Zarys scenariusza
Nawiązując do wspomnianych wcześniej klientów, którzy dokładnie wiedzą czego chcą, powstaje pytanie o informacje składające się na zarys scenariusza – miejsca, ludzie, zachowania, które mają zostać ujęte w filmie, a także charakter filmu (np. dynamiczny, nowoczesny, sentymentalny). Oczywiście, jeśli brakuje pomysłu na film – można tą kwestię w całości powierzyć agencji filmowej. Warto podać linki do filmów, które mogą być inspiracją dla opisywanego filmu, gdyż to pozwoli określić gust klienta i stworzyć film w podobnym klimacie. Niektóre filmy, szczególnie korporacyjne i reportaże, zawierają wypowiedzi ludzi, np. prezesa firmy czy organizatora wydarzenia – należy więc wstępnie określić, czy film ma obejmować tego typu ujęcia.
Planowany budżet na realizację filmu
Określenie budżetu przewidywanego na realizację filmu jest szczególnie ważne, gdyż znaczne ograniczenia finansowe mogą utrudnić wykonanie filmu zgodnie z tym, co wymarzył sobie autor zapytania. W takiej sytuacji proponuje się taki sposób wykonania filmu, który jest możliwy do wykonania w ramach zaplanowanego budżetu, a jednocześnie zaspokaja maksymalnie dużo oczekiwań.
Preferowany rodzaj filmu
Cel, tematyka, a także opisane niżej – planowane pola emisji – wskazują, jaki rodzaj filmu będzie najodpowiedniejszy. Jeżeli film ma być narzędziem kampanii emitowanej w kinach i telewizji to optymalną formą będzie spot reklamowy trwający do 30 s, natomiast jeśli głównym miejscem emisji filmu będzie YouTube i strona internetowa to można myśleć o filmie reklamowym, którego najkorzystniejsza długość to 2-3 minuty. Szczegóły dotyczące poszczególnych form filmowych można znaleźć tutaj. Warto również określić, czy film powinien zawierać dodatkowe formy filmowe, którymi są ujęcia lotnicze (wykonane dronem), timelapse, slow motion oraz animacja 2D/3D.
Podkład muzyczny/efekty dźwiękowe
Zdarza się, że filmy – szczególnie te publikowane w mediach społecznościowych – nie posiadają podkładu muzycznego z tego względu, że użytkownicy social media oglądają filmy przeważnie bez dźwięku. W innych miejscach dystrybucji dźwięk jest jednak bardzo ważny i wpływa on na odbiór filmu budując odpowiedni klimat. Warto więc określić, czy film ma mieć podkład muzyczny, lektora, udźwiękowienie (w przypadku, kiedy osoby występujące w filmie wypowiadają jakieś kwestie). Zdarza się, że klient ma własny podkład muzyczny, o czym również warto wspomnieć.
Preferowana długość filmu
Opisy oferowanych przez nasze Studio form filmowych zawierają informacje o sugerowanej długości filmu każdego rodzaju, jednak zdarzają się sytuacje wykraczające poza przyjęte ramy, kiedy klient potrzebuje przykładowo film 10-minutowy. Powodem tego może być planowane miejsce emisji filmu, np. podczas wydarzenia, kiedy uwaga widzów koncentruje się na prezentowanym filmie, którego się spodziewali i który chcą obejrzeć do końca. W takich sytuacjach nie trzeba walczyć o uwagę widza jak chociażby w obrębie mediów społecznościowych, gdzie wielość materiałów video wymusza stworzenie krótkiego filmu i atrakcyjnego już od pierwszych sekund, pozbawionego zbyt spokojnego czy sentymentalnego wstępu.
Preferowane daty produkcji i publikacji filmu
Data produkcji jest niezbędna, kiedy film ma być reportażem prezentującym przebieg wydarzenia, które odbędzie się w konkretnym terminie. Preferowana data publikacji filmu pozwala ocenić, czy wykonanie filmu w danym terminie jest realne. Wykonanie najbardziej atrakcyjnych, a zarazem najbardziej skomplikowanych filmów, takich jak spoty reklamowe i filmy promocyjne wymaga znacznej ilości czasu na przygotowanie scenariusza, sformułowanie umowy, przeprowadzenie castingu, organizację planu zdjęciowego, realizację zdjęć filmowych oraz postprodukcję.
Planowane pola emisji filmu
Określenie planowanych pól emisji filmu pozwoli oszacować koszt praw m.in. do głosu lektora czy utworów muzycznych wykorzystanych w filmie. Standardowa licencja muzyczna pozwala na emisję w internecie, podczas targów i konferencji. Jeśli film ma być narzędziem kampanii reklamowej emitowanej w kinie i/lub telewizji to odpowiednia licencja będzie wiązała się z wyższymi kosztami ze względu na większy zasięg takich działań i potencjalnie znacznie większą liczbę odbiorców.
Wszystkie wymienione elementy opisujące wytyczne do produkcji filmowej wpływają na zawartość przygotowywanej na ich podstawie oferty oraz wysokość przedstawianych cen. Dlatego, jako Fotoacc Studio Filmowe, w przypadku kiedy ktoś jest zainteresowany ofertą konkretnej produkcji filmowej, proponujemy spotkanie, na którym wyjaśniamy możliwości związane z poszczególnymi elementami oraz rozmawiamy o oczekiwaniach zainteresowanej osoby. Na ich podstawie tworzymy maksymalnie korzystne oferty. Jeżeli dojdzie do złożenia zamówienia, zebrane informacje posłużą nam również do opracowania atrakcyjnego scenariusza, aby film mógł osiągnąć cel, do którego ma zostać stworzony.
***
Jeżeli jesteś zainteresowany wyceną filmu w naszym Studio, wypełnij poniższy formularz albo umów się z nami na spotkanie 😉