Idealna długość filmu?
Większość z nas planując realizację filmową zastanawia się, jaką długość powinien mieć powstały materiał. Odpowiadając sobie na to pytanie należy przeanalizować szereg ważnych czynników, które powinny mieć wpływ na naszą decyzję. Kilka z nich, o których wspomnę poniżej wydają się być bardzo istotne i właśnie ich analiza powinna mieć spore znaczenie.
Bywają oczywiście takie przypadki, gdzie to forma filmowa, jaką obieramy narzuca nam długość filmu. Dzieje się tak najczęściej, kiedy materiał jest narzędziem kampanii reklamowej z długością spotu narzuconą odgórnie. Jeszcze częściej długość naszego filmu podczas kampanii narzuca koszt emisji uzależniony od czasu trwania filmu – im dłuższy spot reklamowy, tym wyższy koszt jego emisji. Tak się dzieje podczas realizacji kampanii reklamowych w tradycyjnych mediach typu kino, czy telewizja. Tutaj rozważać będziemy jednak sytuacje, kiedy mamy większą dowolność przy określaniu czasu trwania naszego filmu.
Ile czasu odbiorca jest w stanie poświęcić na obejrzenie Twojego filmu? Widz przyzwyczajony do wszędzie już obecnych materiałów wideo w dzisiejszych czasach szybko się nudzi i bez skrupułów wyłącza nieatrakcyjne dla niego treści. Mając na uwadze tę oczywistość wręcz zmuszeni jesteśmy do dopasowania naszej produkcji do wymagań odbiorcy. Nawet najciekawiej prezentowane treści, wykonane w najwyższej jakości, zbyt długo oglądane mogą zmusić odbiorcę do wyłączenia wideo.
Typ realizowanej produkcji
W zależności co film ma przedstawiać i do kogo będzie kierowany, możemy pozwolić sobie na dłuższą, bądź krótszą realizację filmową. Współczesne nośniki reklamowe, jak na przykład social media pozwalają mniej sztywno trzymać się długości materiału filmowego mimo, że również są narzędziem promocji w formie kampanii reklamowych. W przypadku emisji filmu w internecie grono jego odbiorców zawsze będzie bardziej zróżnicowane. Dlatego też tworząc film promocyjny/reklamowy czy social media video należy w miarę możliwości tworzyć krótsze niż dłuższe produkcje filmowe.
Inaczej rzecz wygląda w przypadku pozostałych form filmowych, jak film szkoleniowy, film instruktażowy czy relacja z konferencji naukowej, gdzie należy zaprezentować wszystkie ważne treści z perspektywy widza, który oglądając materiał oczekuje, że dowie się z niego wszystkiego co dla niego istotne.
Założenia scenariusza
Nie wszystkie realizacje filmowe powstają na podstawie uprzednio stworzonego scenariusza. Zresztą trudno byłoby stworzyć takowe dla niektórych typów filmów. Wyobrażacie sobie stworzenie filmu stanowiącego relację z eventu na podstawie wcześniej ustalonej koncepcji? Cóż, my również nie :). W takich przypadkach powstały film powinien być na tyle długi by zaprezentować wszystkie ważniejsze części eventu, na tyle krótki jednak, żeby widz chciał obejrzeć go do końca.
W pozostałych przypadkach, kiedy mamy ten komfort, że film powstaje na podstawie wcześniej ustalonych założeń, to właśnie scenariusz określi nam finalną długość filmu. Oczywiście, jeśli nie tworzymy etiudy czy jeszcze dłuższej formy filmowej, pilnować powinniśmy się już na samym początku prac, ograniczając ilość scen w koncepcji.
Reasumując – z długością filmu nigdy nie warto przesadzać. Znudzony filmem widz odbiór materiału wideo przeniesie na odbiór marki, która film opublikowała. Nikt nie chce być kojarzony z nudą… Dlatego myśląc o wizerunku swojej marki warto rozważyć wszystkie opcje. Powstały film powinien zachęcić widza do obejrzenia go w całości, konieczne jest więc dokładne przeanalizowanie co i dla kogo chcemy stworzyć, jakie treści planujemy przekazać naszemu odbiorcy i gdzie je zaprezentujemy, i dopiero wtedy podjąć najkorzystniejszą dla nas decyzję o optymalnej długości naszego filmu.