Materiały video, jako narzędzia działań marketingowych, budują wizerunek marek, których dotyczą, są najbardziej atrakcyjną formą przekazu i są zgodne z najnowszymi trendami. Takie powody stosowania video w działaniach marketingowych podali jako najbardziej znaczące przedstawiciele firm realizujących oraz planujących realizację tego typu działań.
Aż 90 % firm prowadzących działania w obszarze video marketingu zamierza je kontynuować. W tej grupie badanych jest też najwięcej przedsiębiorstw przekonanych, że ich klienci preferują video jako formę komunikacji z marką. Dane te pochodzą z raportu „Video marketing w polskich firmach” stworzonego przez OFFON Agency. Wyniki raportu wskazują również, jakie mogą być powody niestosowania lub niechęci do stosowania video przez firmy. Jako największe ograniczenie podawana była trudność i pracochłonność przygotowania dobrego materiału video. Przygotowanie takiego materiału może być jednak wspierane przez doświadczone studia filmowe, które nie tylko wykonają produkcję filmową, ale również pomogą przy dobraniu odpowiedniego rodzaju filmu oraz stworzeniu atrakcyjnego scenariusza. Poniżej prezentuję rozwiązania filmowe dobrane z myślą właśnie o firmach.
Film promocyjny
Forma filmowa najczęściej wykorzystywana przez przedsiębiorstwa, taki must have, który większość z nich posiada i prezentuje na swoich stronach internetowych. Szczególnie atrakcyjnym rodzajem filmu promocyjnego jest film korporacyjny, przez niektórych określany również jako film wizerunkowy. Jego bezpośrednim celem jest zwiększenie świadomości marki, jej wartości oraz budowanie wizerunku. Filmy korporacyjne prezentują firmę, jej infrastrukturę, urządzenia, pracę ludzi oraz mówią o wartościach przedsiębiorstwa. Jedni stawiają na bezpieczeństwo, a inni przykładowo na wysoką jakość stosowanych w produkcji materiałów. Film korporacyjny może zostać wzbogacony o wypowiedzi przedstawicieli firmy czy przedstawienie zespołu. Dzięki temu, marka nabiera ludzkiej twarzy, przez co ociepla się i uwiarygadnia jej wizerunek. Szczególnie atrakcyjnym urozmaiceniem filmu mogą być wypowiedzi zadowolonych klientów, gdyż nie ma lepszej reklamy niż rekomendacja.
Ten rodzaj filmu pozwala konsumentom bliżej poznać firmę, polubić ją i w efekcie skorzystać z jej usług czy produktów. Sugerowane miejsca eksploatacji filmów korporacyjnych to strona internetowa firmy, targi, konferencje oraz spotkania, podczas których prezentowana jest firma.
[easy_youtube_gallery id=9DWsg3izNQc cols=1 ar=16_9 thumbnail=maxresdefault title=top]ML System – Innowacyjne Technologie[/easy_youtube_gallery]
Spot reklamowy
W kontekście filmów dla firm, spoty reklamowe mogą być narzędziami skutecznie wspierającymi sprzedaż produktów i usług. Ich długość, czyli zazwyczaj 30 lub 45 s determinuje dynamiczny charakter filmu i intensywność przekazywanych informacji. Spoty mogą być wykonane w charakterze reklamy produktowej, gdzie prezentuje się produkt i jego właściwości lub reklamy emocjonalnej, w której produkt jest pokazany jako element towarzyszący wzbudzającej emocje historii. Spoty reklamowe są w szczególności narzędziami kampanii reklamowych emitowanych w telewizji i kinie, jednak sprawdzą się również do publikacji w internecie.
Przykład spotu o charakterze reklamy produktowej:
[easy_youtube_gallery id=nUId_JynIXo cols=1 ar=16_9 thumbnail=0 title=top]Impresja o kawie[/easy_youtube_gallery]
Przykład filmu o charakterze reklamy emocjonalnej:
[easy_youtube_gallery id=mDLPnAekDFA cols=1 ar=16_9 thumbnail=maxresdefault title=top]Colorland – …and what’s your story?[/easy_youtube_gallery]
Billboard sponsorski
Forma filmowa nierozłącznie związana z telewizją, mająca na celu przedstawienie firmy – sponsora audycji telewizyjnej. Mimo wielu uwarunkowań prawnych związanych z tworzeniem billboardów i wymogiem ich niereklamowego charakteru, billboardy mają silny potencjał budowania świadomości marki. Są one emitowane w bezpośrednim sąsiedztwie programów telewizyjnych, a przez to w czasie największej oglądalności.
Social media video
Według respondentów wspomnianego już raportu, Facebook to najskuteczniejsza platforma dla prowadzenia działań marketingowych. Jednak aby te działania były skuteczne to muszą być dopasowane do uwarunkowań miejsca, w którym są prowadzone. Treść materiału video publikowanego na Facebooku powinna być ciekawa i intrygująca już od pierwszych sekund filmu, bez zbędnego wstępu. Video powinno być też krótkie – maksymalnie 20-30 s. i zawierać napisy w przypadku, kiedy w filmie pojawia się lektor, gdyż większość filmów na Facebook’u oglądana jest bez dźwięku. Social media video jest formą filmową dedykowaną szczególnie pod kampanie realizowane w mediach społecznościowych, takich jak Facebook i Instagram. Może tak jak spot reklamować produkty i usługi lub przekazywać inne treści zawierające konkretny przekaz, np. zachęcające do odwiedzenia dedykowanego pod kampanię landing page’a.
Reportaż filmowy z wydarzenia
Reportaże mogą dotyczyć przeróżnych wydarzeń z życia firmy, takich jak: konferencje, szkolenia, spotkania branżowe, wyjazdy i imprezy firmowe, otwarcia nowych obiektów, premiery nowych produktów. Zaletą reportaży filmowych jest ich naturalność. W odróżnieniu od innych form filmowych, tutaj brakuje aktorów i statystów, są natomiast prawdziwi ludzie, którzy tworzą społeczność przedsiębiorstwa. Dobrze wykonane reportaże filmowe budują profesjonalny wizerunek firmy i zbliżają do nich potencjalnych klientów, którzy lubią wiedzieć co się dzieje „behind the scenes”.
[easy_youtube_gallery id=LeTGp8mpzc8 cols=1 ar=16_9 thumbnail=maxresdefault title=top]Premiera BMW X2[/easy_youtube_gallery]
[easy_youtube_gallery id=XwxeOT7TNVw cols=1 ar=16_9 thumbnail=maxresdefault title=top]Bridgestone[/easy_youtube_gallery]
Film instruktażowy
Ten rodzaj filmu jest szczególnie skuteczny, kiedy użycie produktu wymaga zapoznania się z instrukcją obsługi lub angażuje działy obsługi klienta. Film instruktażowy prezentuje krok po kroku montaż i/lub obsługę produktów. Wykonany w formie social media video, może przerodzić się w reklamę viralową jak wiele tzw. explainer videos prezentujących na początku efekt działania, a później po kolei jego etapy. Za pomocą filmów instruktażowych firmy mogą prezentować przykłady zastosowania produktów, a tym samym oszczędzać czas klientów, którzy lubią korzystać z gotowych rozwiązań.
[easy_youtube_gallery id=2CXN1tjcQzQ cols=1 ar=16_9 thumbnail=0 title=top]Art of light – lampa Gemma[/easy_youtube_gallery]
Film szkoleniowy
Dzielenie się wiedzą jest coraz bardziej popularną metodą angażowania potencjalnych i dotychczasowych klientów. Filmy szkoleniowe mogą więc pełnić rolę narzędzi, za pomocą których firmy edukują swoich klientów np. na temat realizowanych przez nie usług. Ponadto, mogą być atrakcyjną formą szkolenia pracowników za pomocą platform e-learningowych lub jako materiały wspierające szkolenia realizowane w tradycyjnej formie.
Na pewno każdy z nas – a przynajmniej większość – przyzna, że dużo łatwiej przyswajamy treści video niż nawet najlepiej napisany tekst. Oddziaływanie na inne zmysły niż tylko wzrok, a przede wszystkim na emocje, gwarantuje zarówno większą zapamiętywalność, jak i większą skuteczność w nakłonieniu kogoś do konkretnego działania, np. do zakupu produktu czy usługi. Ruchomy obraz jest ciekawszy, atrakcyjniejszy i bardziej zwracający uwagę. Szczególnie w mediach społecznościowych, gdzie coraz trudniej jest przyciągnąć uwagę w natłoku różnego rodzaju informacji. Profesjonalne wykonanie filmów jest kwestią odpowiednich umiejętności firmy realizującej produkcję filmową, jednak wymaga również świadomości osób zlecających usługę na temat różnych możliwości dostępnych na rynku filmowym.
Cześć dzięki za wpis !