Bilboard sponsorski
Zgodnie z art. 4, ust. 18 Ustawy z dnia 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji (dalej, jako: Ustawa) : „sponsorowaniem jest każdy wkład w finansowanie usługi medialnej lub audycji, przez podmiot, który nie dostarcza usług medialnych i nie produkuje audycji, w celu promocji jego nazwy, firmy, renomy, działalności, towaru lub usługi, znaku towarowego lub innego oznaczenia indywidualizującego.”
Zapis sam w sobie nie sugeruje wiele, mówi jedynie, że mimo iż nie tworzymy, czy nie emitujemy danej audycji, możemy przez wkład finansowy dorzucić się trochę i zasponsorować ją, zyskując prestiż, podnosząc renomę czy rozpoznawalność naszej marki.
Pomimo, że kampanie sponsoringowe nie mogą mieć wydźwięku reklamowego i obciążone są wieloma obostrzeniami, cieszą się dużą popularnością jako uzupełnienie lub często tańsza alternatywa obecności reklamodawców w mediach tradycyjnych. Znając zasady tworzenia materiałów filmowych na potrzeby kampanii sponsoringowych, możemy uzyskać zamierzone efekty marketingowe uzupełniając działania promocyjne swojej firmy często niskim kosztem.
Wystarczy zastosować się do kilku wytycznych określonych w Ustawie. Poniżej przedstawiam w skrócie informacje dotyczące zasad, którymi musimy się kierować tworząc billboard sponsorski.
Kto może sponsorować?
Jeśli jesteś partią polityczną, związkiem zawodowym czy organizacją pracodawców możesz zapomnieć o sponsorowaniu. W pozostałych przypadkach jeśli charakter prowadzonej przez ciebie działalności nie zabrania nadawania przekazu handlowego, możesz podjąć się stworzenia w kampanii sponsoringowej.
Co możesz sponsorować?
Praktycznie wszystko z wyjątkiem tego co zabronioneJ
Zabronione jest sponsorowanie:
- serwisów informacyjnych (z wyjątkiem sportowych oraz prognozy pogody),
- audycji publicystycznych o treści społeczno-politycznej,
- audycji poradniczych i konsumenckich,
- audycji wyborczych lub bezpośrednio związanych z kampanią wyborczą.
Jak możesz sponsorować?
Definicja zgodnie z Art. 17 ust. 1 Ustawy mówi: „Wskazanie sponsora może zawierać tylko jego nazwę, firmę, znak towarowy lub inne znaczenie indywidualizujące przedsiębiorcę lub jego działalność, odniesienie do jego towarów, usług lub ich znaku towarowego.” Do tej nadrzędnej zasady należy się stosować, mając na uwadze kilka bardziej szczegółowych wytycznych uwzględnionych w Ustawie, które zawieram poniżej.
Uwaga! Poniższe zestawienie nie odnosi się do producentów piwa, leków i suplementów diety, wyrobów medycznych i produktów spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego oraz producentów filmów kinowych, którzy podlegają dodatkowym obostrzeniom nieuwzględnionym poniżej.
- Żaden element zawarty w billboardzie sponsorskim nie może mieć formy reklamowej – zachęcającej do zakupu czy skorzystania z usługi. Nie mówimy tu jedynie o celowych zabiegach namawiających odbiorcę do takich działań, jak kierowanie słów lektora bezpośrednio do widza w stylu: „Spróbuj”, „Przekonaj się”, „Sprawdź”, „Twój”, „Dla Ciebie”. Nie możemy również używać:
- zwrotów opisowych mogących mieć pośrednio przekaz reklamowy. Nie powiemy więc: „Lek z myślą o alergikach…”. Można już jednak pokusić się o stwierdzenie: „Lek na alergię”,
- pytań retorycznych sugerujących chęć nawiązania kontaktu z widzem, skupiających jego uwagę na treści innej niż informacja o sponsorowaniu audycji, przykłady: „Masz dość łapiących Cię skurczy?”, „Niewyspany?”
- określeń stopniujących, o charakterze nieneutralnym, wartościującym, podkreślającym walory, przykłady: „Najlepszy”, „O wysokiej skuteczności”, „Skuteczny”, „Super odporny”, „Najtrwalszy”, „Supermocny”
- zwrotów, grafik, infografik sugerujących decyzję, np. :”Twój wybór”, „Preparat dla świadomych kobiet”
- Twój billboard sponsorski nie może kojarzyć się widzowi z jakimikolwiek elementami prowadzonych przez Ciebie kampanii Nie można więc powielać efektów dźwiękowych czy audiowizualnych które mogłyby nieść takie skojarzenia (dotyczy to zarówno ujęć jak i podkładu muzycznego).
- Zakładając, że jesteś jedynym podmiotem sponsorującym w billboardzie sponsorskim, Twój billboard może trwać 8 sekund.
- W swoim billboardzie sponsorskim nie możesz zamieszczać informacji komercyjnych typu: „Dostępny w sieciach…”, „Już w sprzedaży…”
- Pamiętaj! Audycję sponsoruje Sponsor (określony podmiot, firma), NIE produkt czy usługa. Komunikat ten w billboardzie sponsorskim musi być wyraźnie zaznaczony. Wskazanie odnosić się może jedyni e do podmiotu sponsorującego oraz jego towaru lub usługi – bez możliwości wskazania na nazwy, marki, znaki towarowe osób trzecich.
- Jeżeli jako sponsor chcesz być identyfikowany jedynie przez nazwę produktu – z pominięciem nazwy twojej firmy, masz taką możliwość. Zabieg ten często jest używany w celu skupienia uwagi widza na konkretnym produkcie czy usłudze, który oferują sponsorzy. Ważne jest to aby słowo Sponsor padło podczas trwania Twojego billboardu (z wykorzystaniem lektora lub w formie napisu), oraz by odnosiło się ono do podmiotu – (w dalszej części artykułu przykłady). Dodatkowo warto wiedzieć, że do produktu/usługi o którym wspominamy dopuszczalne jest dodanie jego opisu/cechy – oczywiście opis nie może mieć on charakteru reklamowego.
- Twój billboard sponsorski ma być skonstruowany w taki sposób aby wyraźnie informować, która audycja za jego pomocą jest sponsorowana. Dlatego też najlepiej jeśli na potrzeby kampanii powstanie on w dwóch wersjach: z komunikatem: „Sponsorem programu jest…/Na program zaprasza…” oraz „Sponsorem programu był…”, „Na program zapraszał…”
- Jeśli informacja o wskazaniu sponsorskim nie jest prezentowana w twoim billboardzie w formie lektora a w formie napisów pamiętaj, że słowo sponsor musi zostać zamieszczone w napisie w odpowiednim przypadku i liczbie, w sposób czytelny. Napis ma być wyraźnie oddzielony od pozostałej części obrazu, w formie poziomej i zajmować ma nie mniej, niż ¼ obrazu w twoim billboardzie sponsorskim. Zaleca się również, aby komunikat ten był widoczny przez cały czas trwania twojego billboardu.
- Dodatkowo jeśli w tekście czytanym przez lektora nie padnie wspomniane słowo Sponsor konieczne jest aby pojawiało się ono w formie wspomnianego wyżej napisu.
Przykłady prawidłowych i błędnych wskazań w billboardzie sponsorskim
Przykładowy przekaz billboardu sponsorskiego | Prawidłowo | Błędnie |
Lektor lub napis: |
||
Na program zaprasza sponsor – producent batonów o smaku waniliowym. | Na program zaprasza producent batonów o smaku waniliowym. | |
Sponsorem programu jest firma XXX, producent tabletek do zmywarki. | Sponsorem programu jest firma XXX, producent Twoich tabletek do zmywarki. | |
Na program zaprasza sponsor – organizator targów xxx. | Na program zaprasza sponsor – organizator targów xxx – bilety już w sprzedaży. | |
Sponsorem programu jest firma XXX, producent drzwi antywłamaniowych. | Sponsorem programu jest firma XXX, producent niezawodnych drzwi antywłamaniowych. | |
Sponsorem programu jest producent wafelków o smaku czekoladowym, firma XYZ. | Sponsorem programu są wafelki o smaku czekoladowym. | |
Na program zaprasza właściciel parku wodnego firma XYZ. | Na program zaprasza park wodny. | |
Lektor: Na program zaprasza Producent wafli ryżowych. + Napis: Sponsor programu. |
Lektor: Na program zaprasza Producent wafli ryżowych.
|
- W Twoim billboardzie możliwa jest wizualizacja dowolnej liczby produktów czy usług z twojej oferty handlowej. Oczywiście zakładając, że wizualizacja ta nie ma żadnych cech reklamy. Dodatkowo – możesz zaprezentować opakowanie Twojego produktu czy zwizualizować usługę ale uwaga – w całości, bez prezentacji detali, skupiania uwagi widza na szczegółach etykiet itp.
- W billboardzie sponsorskim możesz zawrzeć informację dotyczącą zdobytych nagród oraz przedstawić adres twojej witryny internetowej.
Powyższe informacje stanowią skrótowy opis założeń których należy się trzymać realizując kampanię sponsoringową. Jak widać emisje billboardu sponsorskiego wiążą się z szeregiem obostrzeń. Mimo to zawsze cieszą się dużą popularnością wśród reklamodawców – jako uzupełnienie albo jako jedyne narzędzie obecności firm w mediach.
Wnioski? Warto skorzystać z tego typu promocji dla Twojej firmy/produktu/usługi w mediach. Zwłaszcza, że stacje telewizyjne, domy mediowe często dysponują bardzo atrakcyjnymi ofertami.
Emitujmy więc 🙂 Pamiętając aby emitowany billboard sponsorski wpisywał się w opisane powyżej założenia – nie tylko jeśli chodzi o formę i cel przekazu ale również jeśli chodzi o jakość obrazu prezentowanego w telewizji. Dlatego niezwykle istotne jest aby działania związane z produkcją twojego billboardu sponsorskiego powierzyć profesjonalistom.